Om mee en van te leren
  • A  A  A  A  
    • No categories

    De Hampoort

    De Hampoort wordt al vermeld in 1309, maar stond toen zo’n 50 meter dichter naar het centrum, zo ongeveer op de hoek van de Hamstraat en de Gasthuisstraat.

    Vooraanzicht Hampoort

    Bij de verovering van Grave door de Fransen raakte de poort zwaar beschadigd en werd nieuwbouw nodig.
    De poort in zijn huidige vorm is gebouwd in 1688 door de vestingbouwer Menno van Coehoorn.
    Rond 1814 was de poort in gebruik als bakkerij en als militair hospitaal.

     

    Bruggen

    Verdedigingswerken

    Om de stad in te komen moest je een drietal bruggen passeren. De eerste brug is over een water (de Raam) dat om de stadsmuren liep als extra verdedigingslinie. Vervolgens met een brug naar een Raveleijn, om dan een ophaalbrug te passeren naar in dit geval de Hampoort (zie schets hiernaast).

     

    Doorgang

    Doorgang Hampoort

    De poort heeft een overdekte doorgang met ribloze kruisgewelven en aan de stadszijde een hal. De doorgang heeft twee knikken, waardoor er niet door de poort rechtstreeks de stad in kon worden geschoten.
    Het bestaat verder uit een aantal ruimtes, waar twee bataljons voetvolk in konden worden ondergebracht, terwijl er ook ruimte was voor passanten.

     

    Gangenstelsel

    Onder de poort bevinden zich onderaardse gangen waarmee de vestingwerken – bastions, kazematten etc. – met elkaar waren verbonden.

     

    Huidig gebruik

    Voor de poort staat een oud kanon. Daarnaast bevinden zich ook de luiken die de toegang tot de onderaardse gang vormen.

    De diverse ruimtes zijn nu in gebruik als museum – met een aangebouwd nieuw deel – en door ‘De Cloveniers of Schutterye tot Grave’.

    De Cloveniers luisteren hier de intocht van St. Nicolaas op


    Copyright © 2014. All Rights Reserved.